Jdi na obsah Jdi na menu

Cyklistická připomínka

11. 3. 2011

Jaké výhody má cyklistika, co lze udělat pro její rozvoj a jaké výhody nabízejí elektrická kola?

Předně je tu řeč o jednom z nejekologičtějších způsobů osobní dopravy vůbec. Kola jsou relativně lehká a kladou malý odpor k vozovce, takže k pohybu stačí i využití samotné fyzické síly člověka. Nemluvě o relativně malých nárocích na dopravní cesty a parkování, o nulových emisích, zdravém pohybu, nehlučnosti a nízké ceně. Ve chvíli, kdy volíme kolo namísto automobilu, je zřejmý ekologický, ekonomický i zdravotní efekt.

Co je dobré, prosadí se prý samo. Pokud to ovšem nenaráží na něčí "nepotřebu". Pak nemusí být zdaleka jednoduché dosáhnout třeba umístění alespoň jediného stojánku pro cyklisty v centru velkého města - přeci kdo sem bude jezdit na kole. Kolo ale patří mezi zajímavé dopravní prostředky právě ve městech, některá města jsou jejich využitím a podporou vyhlášená (Kodaň, ale i bližší Vídeň). Vytvořené potřebné zázemí je základním předpokladem dalšího rozvoje cyklistiky ve městech. Už jen usazení stojánků pro kola je jasný signál, že někdo řeší otázku parkování kol a ne jen kam zaparkovat auto. Podobně se lze bavit o tom, kudy vlastně mají cyklisté jezdit. Nabízejí se i relativně nové alternativy jako kola elektrická. Jejich prostřednictvím lze také poukazovat na výhody elektromobility.

Elektrické kolo se nabízí pro případy odvezení těžšího nákladu, do terénu s obtížným stoupáním, pro fyzicky méně zdatné cyklisty či i pro manažery. Na druhou stranu takové kolo vyžaduje patřičný servis (garanční prohlídky elektrického zařízení), má větší váhu (i skládací verze), musí se počítat s časem potřebným k dobíjení baterie a má i vyšší cenu. Elektrická kola mohou využívat různí doručovatelé (např. pošťáci), starší lidé, v Praze je známým cyklistou ekonom Tomáš Sedláček. Větší zájem je ale i o samotná skládací kola - "skládačky". Narozdíl od těch z 80. let jsou dnes "sexy", důmyslně technicky řešené (sklápěcí řidítka a pedály, krytá přehazovačka s vícero převody ap.) a lehké (včetně ceny - např. typ Foldy za 8 tisíc). Také s nimi lze kombinovat jak přepravu autem, tak i hromadnou dopravou.

připravil: Jiří Jakl

 

img_0133.jpg

 Senátní kampaň Jiřího Dienstbiera ml. doplnily zkušební jízdy na skládacím elektrickém kole.

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Cyklopozdrav z Kladenska